افکار سنجی موسسه گالوپ و دیدگاه مردم ایران در زمینه فعالیتهای هسته ای
یادداشتهای قاصدک
اجتماعی
درباره وبلاگ


در کتابی خواندم که میزان فرزانگی و فهم و درک انسانها بر دو عامل استوار است ؛ گفتن سخنی دلنشین و پسندیده و داشتن دلی سخن پذیر. دوست عزیز به وبلاگ یادداشتهای قاصدک خوش آمدید . مطالب وبلاگ من در خصوص سایبر و امنیت رایانه , مسائل اجتماعی و مذهبی خواهد بود . سعی خواهم کرد که با بیان مطالب متنوع , وبلاگ جذابی را خدمتتان ارائه کنم . ترجمه هایی که در این وبلاگ مطالعه میکنید بیانگر دیدگاههای نویسنده وبلاگ نیست . از این که لحظات گرانبهایتان را صرف بازدید از وبلاگ من می کنید متشکرم . هرگونه استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است . بنا به دلایلی تصمیم گرفتم که آدرس وبلاگمو از sorushafshar.blogfa.com به آدرس جدید mydandelions.loxblog.com تغییر بدم . و از این به بعد مطالبم رو در این آدرس منتشر خواهم کرد .
آخرین مطالب
نويسندگان

 انتشار جدیدترین گزارش یکی از مهمترین موسسات افکار سنجی آمریکا نشان می دهد که سیاست خارجی واشنگتن در زمینه جلوگیری از استیفای حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شده است.

سامان دادن انواع نظرسنجی از طریق بررسی و آزمون شاخص های افکار عمومی، یکی از ابزارهایی است که در طول دهه های اخیر با هدف درک بهتر واقعیت های سیاسی، فرهنگی-اجتماعی و حتی اقتصادی جوامع مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به واسطه دستیابی به ابزارها و امکانات جدید فنی، سرعت و دقت آن افزایش یافته است.

موسسه ˈگالوپˈ (Gallup)  

موسسه ˈگالوپˈ (Gallup)

در این پیوند، موسسه ˈگالوپˈ (Gallup) به عنوان پرسابقه ترین مرکز افکار سنجی آمریکا طی یک نظرسنجی که در بازه زمانی ۲۶ آذر تا ۲۱ دی سال جاری درباره موضوع هسته ای ایران انجام داده، زوایا و واقعیت های جدیدی از این موضوع را آشکار کرده که می تواند مورد بررسی و تفسیر قرار گیرد. بر اساس نتایج این نظر سنجی، در جریان تحریم های اخیر واشنگتن علیه تهران نزدیک به ۵۰ درصد از پرسش شوندگان ایرانی، آمریکا را سرزنش کرده و معتقدند آمریکا با اعمال تحریم های مزبور مردم ایران را نشانه رفته است. ۶۳ درصد یعنی دو سوم از جامعه آماری نظرسنجی مزبور نیز اعتقاد دارند که با وجود فشارهای اقتصادی فزاینده غرب، از برنامه هسته ای ایران حمایت می کنند.

 نتیجه نظر سنجی گالوپ در شرایط زمانی منتشر شده که واشنگتن به طور یک جانبه تحریم های جدیدی را علیه ایران اجرایی کرده است.

 ** گالوپ و روش افکارسنجی

 هنگامی که ˈجورج هاوس گالوپˈ یکی از متخصصین استفاده از روش ‏های آماری در مطالعه افکار و عقاید عمومی، در سال ۱۹۳۵ میلادی (۱۳۱۴ ه.شمسی) موسسه استخراج عمومی را بنیاد نهاد، پیش بینی اینکه روزی این موسسه به یکی از مراکز برتر حوزه افکارسنجی بدل گردد بسیار دشوار به نظر می رسید . این موسسه که به نام بنیانگذار آن، گالوپ خوانده می‏ شود، در زمان حاضر از معروف ترین موسسات نظرسنجی در جهان به شمار می رود. از این رو آشنایی با مراحلی که برای انجام نظرسنجی در این موسسه انجام می شود، موضوعی حائز اهمیت است.

 سازمان نظرسنجی گالوپ بیشتر مصاحبه های خود را از طریق تلفن و توسط شعب مستقر در مناطق مختلف جهان و خود آمریکا انجام می دهد. مصاحبه گرهای آموزش دیده این سازمان برای انجام مصاحبه ها از فن آوری های جدید رایانه ای بهره می گیرند. گفتنی است که با استفاده از این فن آوری ها به فراخور پاسخ خاصی که مخاطب به هر یک از پرسش های ظاهر شده بر صفحه نمایش ارایه می دهد، به صورت هوشمند پرسش بعدی مطرح می شود؛ برای مثال اگر مصاحبه شونده در مقابل این پرسش که ˈآیا پیتزا از غذاهای مورد علاقه شماست؟ˈ پاسخ مثبت دهد، ممکن است بر حسب برنامه داده شده به رایانه، پرسش بعدی این باشد که ˈچه مخلفاتی را برای تزیین روی آن می پسندید؟ˈ

 در طول انجام مصاحبه ها، رایانه به طور مداوم و خودکار به برنامه ریزی و جدول بندی پرسش و پاسخ ها می پردازد و در مورد مصاحبه هایی که به چند پرسش محدود می شود، نتایج به محض تکمیل آخرین مصاحبه ارایه می شود. لازم به ذکر است که چنین فرآیندی در مصاحبه هایی که زیر نظر سازمان گالوپ پیرامون بحث های مربوط به ریاست جمهوری در اکتبر۱۹۹۶ و یا ۲۰۱۲ انجام گرفت، به طور مشخص استفاده شده است.

 در بیشتر نظرسنجی ها قبل از آغاز مصاحبه و نیز پیش از شروع مرحله تحلیل یافته ها، اطلاعات حاصل به دقت مورد بررسی قرار می گیرند تا اشکالات موجود در آن برطرف شود. این مرحله شامل یک روند آماری است که طی آن برای جلوگیری از هرگونه جهت گیری احتمالی در ارتباط با متغیرهای جمعیتی مانند سن، جنس، نژاد یا منطقه سکونت، نمونه ها در مقابل شاخص های جمعیت شناخته شده مورد بررسی قرار می گیرند. با این وجود و بر خلاف رعایت پوسته ای از اصول حرفه ای، بسیاری از ناظران بر این باورند که موسسه گالوپ اهداف و منافع سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا را نیز در نظرسنجی های خود در نظر می گیرد.

 **سیاست خارجی آمریکا و نظرسنجی گالوپ

 آمریکایی ها از نخستین پیشروان بهره جویی از روش های آماری در جهت سیاستگذاری و تصمیم سازی در حوزه سیاست خارجی به شمار می روند. در این رابطه فعالیت های چند دهه ای موسسه ای همچون گالوپ را می توان نمودی از آغاز روندی دانست که در قالب انگاره های رفتارگرایانه (استفاده از روش های تدوین نظری-تجربی و تحلیل تکنیکی داده ها برای دستیابی به درک جدیدی از واقعیات سیاسی-اجتماعی) نیز قابلیت بررسی می یابند.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در آمریکا موسسات افکارسنجی در زمره اندیشکده ها و یا ˈتینک تنکˈ هایی (Think tank) قرار می گیرند که وظیفه طراحی علمی و نظری سیاست خارجی بهینه آمریکا را بر عهده دارند. در چنین چارچوبی تفاسیر این اندیشکده ها از وضعیت سیاست خارجی آمریکا و ارایه شاخص های رفتاری به آن، حائز اهمیت فراوانی است. براین مبنا، انتشار نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ – هرچند در مسیر سیاست خارجی آمریکا باشد- از این نقطه نظر اهمیت می یابد که یکی از مهمترین انگاره های سیاسی و رسانه ای در خصوص رفتارهای واشنگتن در قبال ایران را به بوته نقد می گذارد.

سیاستگذاران آمریکایی بارها اعلام کرده اند که تنها دولت تهران هدف تحریم های هوشمند قرار گرفته و یکی از مهمترین اهداف تحریم های اعلانی ایجاد هزینه های فراوان و موانع جدی در برابر به اصطلاح ˈماجراجویی های هسته ایˈ ایران به شمار می رود. در این پیوند زمانی که نتایج نظرسنجی ها مشخص ساخته ˈهمچنان شهروندان ایرانی حامی استیفای حقوق هسته ای کشور بوده و آمریکا را در اعمال فشارهای فزاینده مقصر می دانندˈ، برآیندی جز ناکامی برای سیاست ها و تلاش های اخیر ضد ایرانی واشنگتن نمی توان متصور شد.

در آستانه مذاکرات تهران و قدرت های جهانی بر سر موضوع هسته ای در هفتم اسفندماه، انتشار نتایج نظر سنجی گالوپ می تواند این ادراک را در نزد دولتمردان آمریکایی ایجاد کند که رویکردهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران همچنان مورد حمایت توده قابل توجهی از شهروندان ایرانی است و از این رو رهبران تهران با اتکا به حمایت های مردمی بر مواضع پیشین و استیفای حقوق مسلم خود تاکید دارند.


نظرات شما عزیزان:

افشین
ساعت20:09---10 اسفند 1391
بهتر نبود که قبل از انرژی هسته ای دنبال تکنولوژی های دیگه میرفتیم . اصرار بر استفاده از انرژی هسته ای به چه قیمتی و تا کی ادامه خواهد یافت ؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها